CORONATIJD- MARIAMAAND- Maria In The Spotlight

https://www.kerknet.be/organisatie/kerk-jette

Maria bezingt haar geluk!



Lc 1, 39-51a

Maria ging snel op reis. 
Ze ging naar het bergeiland van Judea, 
naar de stad waar Zacharias en Elisabeth woonden. 
Ze ging hun huis binnen en groette Elisabeth.
Toen Elisabeth de stem van Maria hoorde, 
trappelde het kind in haar buik. 
De heilige Geest kwam in Elisabeth, 
en zij riep naar Maria: 
'Jij bent gezegend , meer dan alle vrouwen! 
En ook het kind dat je krijgt, zal gezegend zijn!
Elisabeth zei verder:
 'De moeder van de Heer is bij mij op bezoek. 
Wat een eer!
Toen ik je stem hoorde, 
voelde ik het kind in mijn buik. 
Het trappelde van vreugde.
 Jij bent gezegend, Maria. 
Want jij geloofde dat God zou doen wat een engel je vertelde.'
MARIA DANKT GOD IN EEN LIED

Toen zei Maria:
' Ik geef alle eer aan God. Ik juich voor hem, 
Hij is mij redder.
Hij koos mij uit,
mij, een heel gewoon meisje.
Nu zal iedereen over mij zeggen:
 'Zij is gezegend.'
Want God, die machtig is en heilig,
heeft iets geweldigs met mij gedaan.
 Aan mensen die naar hem luisteren,
geeft hij zijn liefde, nu en altijd.
God heeft Zijn kracht laten zien..."

Bron: Bijbel in Gewone Taal



Het lied van Maria *"Magnificat" hier te beluisteren in het latijn 
Taizé

* Het Magnificat wordt ook Lofzang van Maria genoemd en is te vinden in het Evangelie van Lucas. De naam "Magnificat" dankt het lied aan eerste woorden in de Latijnse versie 'Magnificat anima mea Dominum' wat betekent (mijn ziel) verheerlijkt de Heer.

TEKST ♪ Magnificat (Canon) ♪ 
Magnificat, Magnificat,
Magnificat anima mea Dominum.
Magnificat, Magnificat,
Magnificat anima mea.

Magnificat, Magnificat,
Magnificat anima mea Dominum.
Magnificat, Magnificat,
Magnificat anima mea.

STA EVENTJES STIL BIJ SCHILDERKUNST:

Luc Blomme "Maria en Elisabeth"




 Sta stil bij dit schilderij met de volgende vragen: 

- Wat zie je? - Welke kleuren vallen op? 
- Waarom zou die ene vrouw helemaal wit gekleed zijn? 
- Wat zou de kunstenaar (Luc Blomme) met die cirkel hebben willen duidelijk maken? 

Dit schilderij beeldt uit waar Lucas over schrijft in zijn evangelie (Lucas 1, 39-45)  
- Wie van beide vrouwen is Maria?
- Hoe maakt de kunstenaar dat duidelijk? 
Beide vrouwen ontmoeten elkaar zonder iets te zeggen. 
- Weet je wat ze volgens Lucas elkaar nadien gezegd hebben? 
- Waar kun je die woorden nog horen? 




 ARCABAS "Visitatie"




 Sta stil bij dit schilderij met de volgende vragen: 

 - Hoeveel personen zie je op dit schilderij?
 - Ken je hun namen?
 - Wat wordt hier afgebeeld?
 - Waar zouden die twee kruisjes kunnen naar verwijzen? 
Dit schilderij van Arcabas beeldt uit waar Lucas over schrijft in zijn evangelie (Lucas 1, 39-45)
 Beide vrouwen ontmoeten elkaar zonder iets te zeggen.

 - Weet je wat ze elkaar nadien gezegd hebben volgens Lucas?
 - Waar kun je die woorden nog horen?

BRON : Bijbel in 1000 seconden http://www.bijbelin1000seconden.be/menu/tiki-index.php?page=4e+zondag+van+de+advent+C+-+evangelie





 Andere schilderijen:  Maria en Elisabeth. Ontmoeting.Vreugde.
Lucy D' Souza
Icoon
Kleurplaten:







GEBED



LIED
"Wij begroeten u" muziek van de CD "In vuur en vlam"


Elzbieta Krzyska

Reacties

Populaire posts