Drie koningen


πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘



Link naar de streaming:


Boekje 17e editie Brusselse mis op drive:

πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

Drie koningen

Evangelie Mt.2,1-12

Jezus werd geboren in Betlehem, een stad in Judea. 
Herodes was op dat moment koning. 
Niet lang na de geboorte van Jezus kwamen er wijze mannen in Jeruzalem aan. 
Ze kwamen uit het oosten, uit een ver land. 
Ze vroegen aan de mensen in Jeruzalem: ‘Waar is de koning van de Joden die kortgeleden geboren is? We hebben zijn ster gezien. 
Die kwam aan de hemel omhoog. 
En nu zijn we gekomen om de nieuwe koning te eren.’ Toen koning Herodes dat hoorde, schrok hij vreselijk. 
Ook de andere mensen in Jeruzalem schrokken. 
Herodes liet alle priesters en wetsleraren bij elkaar komen. 
Hij vroeg aan hen: ‘Waar zal de messias geboren worden?’ 
Ze zeiden: ‘In Betlehem in Judea, want dat wordt al verteld in de heilige boeken. 
Daar staat: «Luister, Betlehem in Judea, jij hoort bij de belangrijkste steden van het land. 
Want uit Betlehem komt de leider van IsraΓ«l. 
Hij zal zorgen voor het volk van God, zoals een herder voor zijn schapen zorgt.»’ Toen liet Herodes de wijze mannen in het geheim bij zich komen. 
Hij wilde precies weten wanneer ze de ster voor het eerst gezien hadden. 
Daarna zei hij: ‘Ga naar Betlehem en zoek uit waar het kind precies is. 
Als jullie hem gevonden hebben, moet je dat aan mij komen vertellen. 
Dan kan ik ook naar hem toe gaan om hem te eren.’ 
Na het gesprek met Herodes gingen de wijze mannen op weg. 
En opeens was daar de ster weer die ze al eerder gezien hadden. 
Toen ze de ster weer zagen, waren ze erg blij. De ster wees hun de weg.
 Hij bleef staan boven het huis waar het kind was. 
De wijze mannen gingen naar binnen. Daar zagen ze het kind bij zijn moeder Maria. 
Ze knielden voor hem en eerden hem.
 Ze gaven hem de dure geschenken die ze meegebracht hadden: goud, wierook en mirre. ’s Nachts kregen de wijze mannen een droom. 
In de droom zei God tegen hen: ‘Jullie moeten niet teruggaan naar Herodes.’ En dus gingen ze langs een andere weg terug naar hun land.


πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

Caspar Melchior en Balthasar


In Matteus 2 lees je hoe een hemellichaam openbaart dat een koning geboren is. 
Wijzen ('magiΓ«rs') ontdekken Hem in Betlehem zoals profeten voorspeld hebben. 
De voorstelling van het verhaal kent een hele evolutie. 
Eerst varieert het aantal wijzen van twee tot twaalf. 
Omwille van de drie geschenken uit de evangelietekst worden het er uiteindelijk drie.
 Omdat het evangelie voor heel de wereld bestemd is, begon men de drie wijzen een kleur te geven naar de toen gekende rassen. 
Ze symboliseerden elk ook een leeftijdsfase en kregen een naam: de jonge Caspar uit Afrika, Balthasar uit AziΓ« van middelbare leeftijd en de oude Melchior uit Europa. 
Volgens een oude overlevering werden in de vierde eeuw de relikwieΓ«n van de drie wijzen gevonden en in Milaan bewaard. In 1164 schonk keizer Barbarossa de beenderen aan de aartsbisschop van Keulen. Die liet daarop door de beroemdste goudsmid van zijn tijd het kostbare driekoningenschrijn vervaardigen dat vandaag nog in het priesterkoor van de dom van Keulen staat.

πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

Geschenken




De drie wijzen kwamen uit een verre wereld.

Ze hadden alle drie een ster gezien.

Ze wisten dat die ster betekende: de nieuwe koning van de joden is geboren.

Ze volgden daarom de ster.

Ze moesten en zouden de nieuwe koning ontmoeten, ook al was het een verre tocht en moesten ze lang reizen.

Ze groetten Jezus zoals je dat doet met een echte koning.

Daarom hadden ze dure geschenken mee voor Jezus: goud, wierook en mirre:

Wierook staat symbool voor de goddelijkheid.

Als men in die tijd iemand wierook cadeau gaf, betekende dat: jij staat vast en zeker dicht bij God.

Goud is het geschenk bij uitstek om aan een koning te geven.

In die tijd waren het alleen koningen die goud cadeau kregen.

Mirre werd onder andere gebruikt als zalf.

Mensen wreven er zich soms mee in.

Maar die zalf werd ook gebruikt om een dood lichaam mee in te wrijven.

Dat was zo de gewoonte in die tijd.

Daarom kunnen we zeggen dat het geschenk ook al een beetje verwijst naar de dood van Jezus.

De dag die we herdenken op Goede Vrijdag.

Bron: godsdienstklas.be

 πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

Huiszegen


Van oudsher en in bepaalde streken/landen is het een goede gewoonte om bij gelegenheid van het nieuwe jaar het huis te laten zegenen.

Op de deurpost aan de ingang van ieders huis wordt op Driekoningen het jaartal geschreven (met kalk/krijt) en daarbij de letters C+M+B.

Het opschrift blijft volgens de traditie staan tot het feest van Pinksteren als uitdrukking van het christelijk geloof van de bewoners van het huis en als bescherming tegen de machten van het kwaad.

In de tijd dat er nog geen gedrukte kalender waren, was dit ook de dag dat de priester de datum van Pasen bekend maakte. 

Betekenis van de huiszegen:

2021

20 + C+M+B + 21

C+M+B : 

3 Wijzen Caspar + Melchior + Balthasar

Deze letters worden in verband gebracht met de wijzen (koningen) uit het oosten: Caspar, Melchior en Balthasar.

C+M+B 

Deze letters vormen ook het acrostychon en zijn de beginletters van de zegentekst “Christus Mansionem Benedicat”,

Dit betekent: 

 “Christus zegene dit huis”.

πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

Driekoningen-zingen

Rond het feest van Driekoningen bestaan er van oudsher vele volkse gebruiken. Reeds in de vijftiende eeuw werden er volkse spelen en optochten georganiseerd van aan de Alpen over Duitsland tot in Vlaanderen en Nederland. Een aardig gebruik is dat de kinderen op of rond het feest van Driekoningen, verkleed als Caspar, Melchior en Balthasar, van huis tot huis driekoningenliederen gaan zingen als:
Driekoningen, driekoningen geef mij een nieuwe hoed. 
De oude is versleten mijn moeder mag 't niet weten. 
Mijn vader heeft het geld op de rooster geteld.

De toehoorders bedenken hen dan met wat geld of snoep. De opbrengst van dit sterzingen wordt hier en daar besteed aan een goed doel.

Link naar de GODLY PLAY verhaal- Epifanie 

https://youtu.be/CIrqWu9MGqw


HET FEEST VAN DRIE KONINGEN- meer info

 https://drive.google.com/file/d/1MbUAcwJ5up8B_FHPnr2aHz6iY0uvld9g/view?usp=sharing

πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

Driekoningentaart



Driekoningen vieren we elk jaar op 6 januari. Iedereen kent natuurlijk wel de groepjes kinderen die dan aan de deur komen zingen voor een cent of voor wat snoep. Wist je echter ook dat er volgens de traditie ook taart gegeten wordt op die dag?

Men bakt de Driekoningentaart en verstopt er één boon in. Wie de boon vindt in zijn stuk taart is die dag de ‘koning’. Het begrip ‘boon’ moet je met een korrel zout nemen want tegenwoordig zijn het meer en meer heel kleine stenen popjes die ze in de taarten verstoppen. (Komt dit overgewaaid uit Frankrijk of zo?)

IngrediΓ«nten voor Driekoningentaart:

2 vellen bladerdeeg (kant-en-klaar)
3 eieren
125 g kristalsuiker (fijn)
125 g amandelpoeder
125 g boter
1 kl amandel-essence
zout
1 amandel (of koffieboon)

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180° C.

Roer de suiker met de boter tot room. Klop 2 eieren los en doe ze erbij, samen met een snuifje zout, het amandelpoeder en de amandelessence. Roer alles mooi glad.

Leg 1 vel bladerdeeg op het bakpapier op de bakplaat. Verdeel er de crème over, maar laat een rand van 1,5 cm vrij en bestrijk die met water. Leg de amandel ergens op de vulling. Dek af met het andere deegvel. Druk de rand aan met een vork. Maak in het midden een gaatje voor de stoom.

Klop het laatste ei los met 1 el water en bestrijk er de taart mee. Bak ze 25 minuten in de oven, tot ze mooi goudbruin is.

Laat de driekoningentaart afkoelen op een rooster en versier ze voor het serveren met een kroontje van goudpapier.

 

 

Bron : Kokenmetkids.be


πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

EEN KROON KNUTSELEN 


stappenplan:


πŸ‘‘πŸ‘‘πŸ‘‘

Werkblad over de Drie koningen om samen met de ouders te lezen:


 Liedjes :




Tekeningen:













Afbeeldingen :
Ter inspiratie
















Reacties

Populaire posts