Catechese - Veertigdagentijd

GEPUBLICEERD OP DONDERDAG 11 FEBRUARI 2021 - 12:30
16 MINUTEN LEESTIJD

Aswoensdag

Op de woensdag die in de krokusvakantie valt, vieren wij in de kerk aswoensdag. Het is de eerste dag van de vasten of de veertigdagentijd. Tijdens die veertigdagentijd bereiden wij ons voor op het grootste christelijke feest ‘Pasen’. We vieren dan dat Jezus is opgestaan uit de dood. Aswoensdag valt vertig dagen voor Pasen, de zondagen niet meegerekend. Op as-woensdag geeft de priester tijdens de viering een kruisje van as op het voorhoofd van de gelovigen. Die as is wat overblijft van de palmtakjes van het vorige jaar die de priester of de koster verbrand hebben. 

 

kerk jette

kerk jette

'As' verwijst naar dood en zondigheid... Wie papier of hout verbrandt, krijgt as, een levenloos hoopje stof. De as herinnert ons eraan dat we op een dag zullen sterven en daarbij het aardse leven achter ons laten. In de Bijbel betekent 'dood' ook 'niet met je hart bij God zijn'. Niemand is perfect, we maken allemaal fouten. Op aswoensdag worden we opgeroepen ons te bekeren en opnieuw in Jezus' spoor te treden. 

'As' verwijst naar reiniging... As heeft de kracht om te reiningen. Zo gebruiken jeugdbewegingen as vermend met water als schuurmiddel om zwartgebladerde kookpotten schoon te maken. Zo verwijst het askruisje naar een keerpunt in het leven, naar bekering. Daarom zeggen sommige priesters bij het geven van het askruisje: 'Bekeer u en geloof in de Blijde Boodschap.'. Als christenen een askruisje krijgen, willen ze duidelijk laten zien dat ze zich willen bekeren, dat ze anders willen leven, dat ze meer willen gelijken op Jezus. 

'As' verwijst naar vruchtbaarheid en leven.... Boeren in arme landen verbranden stukken bos omdat as de grond vruchtvaarder maakt. Een askruisje roept op om een leven te leiden dat vruchten geeft. 

Als christenen met aswoensdag een askruisje krijgen, vind je daarin dus drie betekenissen terug: 

DOOD - Het askruisje herinnert aan al wat henzelf of anderen kapot maakt (=zonde). 
REINIGING - In de veertig dagen voorbereiding op Pasen, willen christenen opnieuw beginnen met een propere lei (=berekeren). Ze willen zich 100% inzeten om als christenen te leven.
LEVEN - Ze willen zo leven dat het leven van henzelf en van anderen beter en gelukkiger wordt... naar het voorbeeld en de inspriatie van Jezus. 

kerk jette

kerk jette

In onze gemeenchap is het de gewoonte dat de toekomstige vormelingen op aswoensdag hun kruisje opgelegd krijgen. Zij ontvangen naast het askruisje ook het kruisje dat zullen dragen bij hun vormsel Pinksteren. 

Kruisoplegging:
In normale tijden krijgen jullie kruisje om gehangen. Het kruisje dat jullie oo gaan dragen met jullie Vormsel en daarna mee naar huis krijgen. Het kruisje als teken van je Christen-zijn, een blijvende herinnering aan je keuze voor Jezus. De verticale balk van het kruisje wijst de weg naar God die Vader is, die liefde is. De horizontale balk van het kruisje wijst je de weg van de liefde voor elkaar. Op het kruispunt van deze twee balken is Jezus ons voorgegaan. Diegenen die dit jaar gevormd worden krijgen persoonlijk het berichtje over de planning daarrond, jullie krijgen jullie kruisje die dag dat jullie gevormd worden. Het moment waarop jullie dat kruisje krijgen is in normale tijd symbolisch gekozen maar uiteindelijk is dat ondergeschikt aan het feit dat jullie dit kruisje de rest van jullie leven kunnen dragen, als teken van je keuze: 

"Als christen mesn verder door het leven gaan"

 

Aswoendag is de eerste vastendag van de veertigdagentijd. Bij heel wat gelovigen wordt het middageten een sobere maaltijd. Heel wat christenen eten dan vis of eieren in plaats van vlees. De tweede dag waarop gevast wordt, is Goede Vrijdag, dat is de vrijdag vlak voor Pasen. 

(Bijbel in 1000seconden, Chantal Leterme, www.bijbelin1000seconden.be Copyright: C. Leterme) 

 

Op bezoek in de Sint-Pieterskerk te Jette

 

Heb je al eens goed rondgekeken in onze Sint-Pieterskerk van Jette?
Wat is er allemaal te zien? Hoe heten al die dingen die we er zien?
Dienen die dingen ergens voor of staan ze er gewoon omdat ze mooi zijn?
We gaan even op verkenning…
 

De deur
Langs de deur gaan we de kerk binnen of buiten. Wanneer we via de deur de kerk binnenlopen, verlaten we de straat, ons dagelijks leven en treden we binnen in Gods huis.
Datgene wat in een kerkgebouw gebeurt is van een andere orde dan wat er in ons dagelijks leven gebeurt: alles gebeurt er wat plechtiger, de taal die er gesproken wordt is anders dan de taal die we met onze vrienden spreken of de taal die we in een krant lezen. Ze is meer verheven, poëtischer. We stellen in een kerk ook handelingen die we anders niet doen, we bewegen er ons anders. En vooral: we praten in een kerk ook op een meer gedempte toon. Dit alles heeft te maken met de eerbied voor God.
De deur van een kerkgebouw is meestal groot en indrukwekkend. Dit is om de mensen te laten zien dat ze een soort van 'heilige ruimte' binnentreden.

 

 

kerk jette

kerk jette

De doopvont
 

De doopvont is in de meeste kerken een versierd bekken op een voet. In onze kerk staat de oude stenen doopvont in een van de dwarsbeuken. Omdat kinderen in deze tijd gedoopt worden tijdens de zondagseucharistie, wordt de oude doopvont in dat donkere hoekje niet meer gebruikt. Een grote koperen kom wordt vooraan geplaatst als doopvont zodat alle parochianen mee kunnen getuigen van het doopmoment.
Het is in deze doopvont dat het doopwater wordt gegoten en waarboven kinderen en volwassenen gedoopt worden. Dit doopsel gebeurt tegenwoordig meestal door het gieten van wat doopwater over het hoofd, en dit 'in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest'.
Door gedoopt te worden, wordt iemand opgenomen in de geloofsgemeenschap. Wanneer je gedoopt bent, dan behoor je tot de familie van mensen die geloven in Jezus Christus en Hem willen volgen.

kerk jette

kerk jette

Altaar

Het altaar is de tafel die vooraan in de kerk staat en waarachter de priester het brood en de wijn zegent. Het woord 'altaar' is afkomstig van het Latijnse 'altus', wat 'hoog' betekent. Het altaar is de plaats waar we de eigenlijke eucharistie vieren. We noemen het de 'tafeldienst', de dienst die gebeurt aan de tafel. Op het altaar worden de gaven van brood en wijn geplaatst, wordt er over die gaven gebeden, en wordt het brood gebroken en de beker gedeeld voor de communie. Wat we doen aan het altaar is gedenken wat Jezus die laatste avond met zijn leerlingen heeft gedaan, het Laatste Avondmaal. Toen heeft hij met hen het brood gebroken en de beker rondgedeeld, en heeft hij hen gevraagd om dit telkens weer te blijven doen om Hem te gedenken, eenmaal Hij gestorven zou zijn. Wat we daar dus doen is herhalen wat Jezus heeft gedaan, omdat Hij het ons gevraagd heeft.

kerk jette

kerk jette

Ambo

Voor het altaar (links en/of rechts) staat de ambo. Het is de lezenaar, een hoog tafeltje met een schuin blad waarop de Bijbel ligt om er uit voor te lezen. Het is de plek waar het Woord van God wordt gelezen. Want naast de tafeldienst, die aan het altaar gebeurt, is er immers ook een woorddienst, die aan de tafeldienst voorafgaat. Deze woorddienst gebeurt aan de ambo. De ambo en het altaar zijn dus de twee centrale plaatsen waar de twee grote delen van de eucharistieviering gebeuren: de woorddienst en de tafeldienst.

kerk jette

kerk jette

Kruisbeeld

 

Niet zo lang geleden hing er boven het altaar een kruisbeeld. Jammer genoeg is dit kruisbeeld op een dag gevallen. Het kruis was stuk maar de Jezusfiguur was gelukkig nog heel. Dat Jezusbeeld hangt nu zonder kruis aan de pilaar rechts achter het altaar.Het is een mooi beeld van Jezus met opgeheven armen. Alsof Jezus ons hier wil duidelijk maken dat zijn dood op het kruis niet het einde is, maar dat Hij verrezen is en zijn armen vreugdevol opheft naar zijn Vader in de hemel…
Het kruis is een vreemd symbool. Op zich is het een gruwelijk symbool, het is immers het marteltuig waarop Jezus zijn doodstrijd heeft gestreden. De kruisdood was in die tijd een doodstraf voor misdadigers. Hoe kan je dan een marteltuig zo vooraan in een kerk hangen, of in je eigen huiskamer? En toch is het kruisbeeld één van de sterkste symbolen van het christendom.
Het kruis is teken van Jezus’ liefde tot het uiterste. Zozeer had Hij zijn mensen lief, dat Hij zelf bereid was om ervoor te sterven. Sterven opdat anderen zouden leven. Soms hoor je wel eens iemand zeggen: 'voor jou zou ik door het vuur gaan'. Welnu, dat is juist wat Jezus deed. Hij had alles over voor de anderen, zelfs sterven aan een kruis. Maar als christen mogen we ons ook niet blindstaren op het kruis. Want het kruis is natuurlijk niet het laatste woord. Na de kruisdood van Jezus komt immers de verrijzenis.

Kruis

Kruis

Paaskaars

In de kerk staat ook de paaskaars. Het is die hele grote dikke kaars die vooraan staat, de grootste die wellicht in heel de kerk te vinden is. Deze kaars noemen we de paaskaars, omdat ze ieder jaar met Pasen vernieuwd wordt. Dan wordt deze kaars op de paasnacht, dat is de avond voor Pasen, in duisternis binnengebracht. De viering start namelijk na zonsondergang. Het is dan op dat moment de enige vlam die er is in heel de kerk, een klein, teer vlammetje. Alle aanwezigen hebben dan tijdens die viering een kaarsje in de hand, en al die kaarsen worden dan ontstoken aan de paaskaars, waardoor dat kleine vlammetje heel de kerk in een zee van licht doet baden. Die paaskaars is dan het symbool van de verrezen Christus. Met Pasen vieren we immers dat God Jezus uit de doden heeft doen opstaan, dat Hij uit de dood opnieuw leven heeft doen ontstaan, dat Hij met andere woorden licht heeft gebracht in de duisternis. En dat symboliseert het binnenbrengen van de paaskaars in de duistere kerk.

kerk jette

kerk jette

Tabernakel

In de kerk vinden we ook een vreemd koffertje, het lijkt wel een kleine brandkast.Het is het tabernakel. In onze kerk staat het links achter het altaar tegen de pilaar. In dat tabernakel worden de geconsacreerde hosties van de eucharistieviering bewaard. Deze hosties dienen dan voor de communie voor de zieken en bejaarden, voor al diegenen die niet in de mogelijkheid zijn om zelf naar de eucharistie te komen. Ook kan de communie op die manier gegeven worden aan de mensen die stervende zijn, zodat ze nog een laatste keer ter communie kunnen gaan.

kerk jette

kerk jette

Biechtstoel

In elke dwarsbeuk van onze kerk staat een hokje met deurtjes, gordijntjes en drie verschillende compartimenten, twee open en één gesloten. In het midden is een stoel aangebracht voor de biechtvader, aan weerszijden is er een knielbankje voor de biechteling, de tussenwanden zijn met een afsluitbaar hekwerk doorbroken. Dit noemen we de biechtstoel. Hij werd vroeger gebruikt voor het sacrament van de biecht, het sacrament van de verzoening. We geloven immers dat God een barmhartige Vader is, iemand die ons telkens weer nieuwe kansen wil geven, die ons niet vastspijkert op wat we verkeerd hebben gedaan. In het sacrament van de biecht mogen we die barmhartigheid van God ervaren. Daar spreken mensen (de biechteling) dan uit wat op hun hart ligt, waar ze spijt van hebben. Ze spreken dit uit tegenover de priester (de biechtvader). Deze laatste mag dan, in naam van God, vergiffenis schenken.
Tegenwoordig wordt de biechtstoel niet vaak meer gebruikt. Biechtvader en biechteling zitten gewoon op twee losstaande stoelen naast of tegenover elkaar.

kerk jette

kerk jette

Heiligenbeelden en iconen

In vele kerken staan er ook beelden. Het zijn vaak beelden van Maria en van heiligen. De Kerk kent heel wat heiligen. Het zijn mensen die, nadat ze gestorven zijn, door de Kerk heilig worden verklaard, en daarmee wordt uitgedrukt dat deze mannen en vrouwen iets bijzonders hebben, dat ze op de één of andere manier een voorbeeld kunnen zijn voor ons als christenen. Je zou ze wat kunnen vergelijken met helden, met mensen waar we vandaag de dag naar opkijken. Heiligen hebben op hun eigen wijze Jezus gevolgd in hun tijd en hun cultuur.

In onze kerk staan beelden van Maria, Sint-Pieter, Sint-Antonius, de vier
evangelisten, Sint-Rita, …

kerk jette

kerk jette

Kerkrichting

Moslims richten zich naar Mekka wanneer ze bidden. Ook christenen richten zich naar een bepaald punt. Elk kerkgebouw is immers gericht op het Oosten. Deze richting is niet zomaar lukraak gekozen. Integendeel! Het Oosten is de plek van de opgaande zon. Jezus wordt vaak in de Bijbel beschouwd als het licht dat de duisternis verjaagt en alles verlicht. De gerichtheid naar het Oosten symboliseert dus de gerichtheid van ons hart op Jezus, als diegene die ons kan verlichten, die onze duisternis kan verjagen.

 

Even terug naar de eucharistieviering: 'Bidden':

Waar is bidden goed voor?

Bidden is een beetje uitrusten van het lawaai en de drukte rondom ons.

Maar het is ook luisteren naar het geluid binnen in je, luisteren naar God die ons iets wil zeggen.

Diep vanbinnen verlangen wij naar God, en God verlangt naar ons.

Bidden is iets dat je leert, je leert het stil maken in jezelf, je leert luisteren met je hart.

Bidden lukt ons niet altijd, soms dwalen je gedachten af, denk je aan wat er gebeurde die dag op school, met je vriendjes…

Maar ook dat is een vorm van bidden, je vertelt aan God wat je bezighoudt, waar je je zorgen over maakt, waar je dankbaar voor bent.

kerk jette

kerk jette

Luistert God naar ons?

Hoort Hij ons?

Dat is wel een heel moeilijke vraag, niemand heeft ooit al een duidelijk antwoord gekregen van God.

Het is zoals we hogerop al zeiden, je moet leren luisteren met je hart, en je moet uitkijken naar kleine tekens die God ons geeft

In het Evangelie, in de Bergrede heeft Jezus de mensen aangemoedigd om God alles te vragen wat ze nodig hebben;

Mat 7,7-9

Vraag en er zal jullie gegeven worden.

Zoek en je zult vinden.

Klop, en er zal worden opengedaan

Want ieder die vraagt, krijgt,

En wie zoekt, vindt,

En voor wie klopt, zal worden opengedaan.

Als je je zorgen of angsten kan delen met God word je sowieso al rustiger in je hoofd.

Je maakt je hoofd leeg van al je bekommernissen

 

 

 

 

 

kerk jette

kerk jette

Maar als je goed luistert en kijkt met je hart dan zie je dat God naar je luistert en een antwoord geeft…

We horen zijn antwoord in het vertrouwen dat Hij ons geeft, in de vriendschap en de liefde van de mensen rondom ons

Wanneer we luisteren naar een Bijbeltekst, wanneer iemand ons iets vertelt over God

 

Hij zegt;

Kijk eens rondom jou, naar het zonlicht, naar de prachtige natuur,

Het leven is zo mooi

 

Hij zegt; alles komt goed:

Via de troostende woorden van mama of papa…

 

Hij zegt: weet je hoe geweldig je bent?

Wanneer je ouders zo trots op je zijn

 

Hij zegt: weet je dat Ik aan je denk?

Wanneer je een prachtige tekst leest n of je lievelingsmuziek hoort en daar rustig van wordt.

 

Hij zegt: Voel je dat Ik aan jou denk?

Wanneer alles rustig rondom jou wordt, zoals s ‘avonds voor je in slaap valt

 

Hij zegt;

Luister naar mijn stem, pak mijn hand. Ik ben er, ik loop naast je, klaar om je te ondersteunen, je te dragen als het te moeilijk is. Hij geeft ons vertrouwen, in de vriendschap die we van mensen ontvangen .

 

We beginnen ons gebed met een kruisteken …

 

Wanneer we ons kruisteken maken dan kloppen we even aan bij God,

Goede morgen Vader, Zoon en Heilige Geest, mag ik even met jou praten?

Een kruisteken maken is universeel, in eender welke taal we spreken, in eender welk land we wonen, het kruisteken begrijpt en gebruikt elke christen, is voor elke mens dezelfde manier om God te vragen:

 

Mag ik even bij jou komen?

We eindigen ons gebed met het woord AMEN?

 

AMEN zeggen betekent dat we akkoord gaan, dat we het menen, dat we het geloven.

Wanneer je je gebed richt tot God en je eindigt met AMEN, dan zeg je tegen God: 

 

IK MEEN DIT WEL

IK HEB JOU HULP EVEN NODIG
IK GELOOF DAT JIJ ER BENT EN NAAR MIJ LUISTERT

AMEN    =    ZO IS HET

(Bron:Youcat voor kids, Maar wie is God ?, Samuel  )

kerk jette

kerk jette

Vastentijd   Veertigdagentijd

De vasten is de tijd van veertig dagen tussen Aswoensdag en Pasen.

Dan bereiden christenen zich voor op het grote feest van Pasen.

Jezus heeft veertig dagen in de woestijn doorgebracht om zich op zijn taak voor te bereiden. Lang voor Hem had het volk van Israel in de woestijn gezworven, voordat ze het Beloofde Land binnentrokken.

Het verblijf in de woestijn is zwaar, overdag bloedheet, s’nachts bitterkoud , eenzaam en uitgestrekt .

Het is een omgeving waar je je gemakkelijk tot God richt, maar ook het kwaad lijkt dichtbij en er is niets om je achter te verschuilen.Zelfs Jezus had het moeilijk in de woestijn.

Onze vasten is een beetje zoals een woestijn. We kijken naar wat verkeerd is in ons leven en proberen het te bestrijden , we proberen te leven in de geest van Jezus.

Maar op welke manier vasten we ?

We proberen lekkere  en /of leuke dingen eens te laten staan.

We bidden, alleen of met anderen.

We sparen in een “vastenzakje” voor anderen die het niet zo goed hebben als wij.

Het is niet altijd “ik eerst”, maar we denken eens aan de andere.

Vastentijd is een tijd om God en de andere mensen te ontmoeten.

Bron: maar wie is God?

Stilstaan bij…

 

Woestijn
De woestijn is dé plaats waar men kan nadenken over wat belangrijk is in het leven en zich kan voorbereiden op een nieuwe taak.

In de Bijbel is het ook de plaats waar men getest wordt op de diepgang van het geloof in God. 

 

Veertig = 'heel veel'. Een symbolisch getal dat een tijd van wachten oproept, een tijd van voorbereiding op iets belangrijk dat gaat gebeuren. (Vergelijk met een zwangerschap, die duurt ongeveer veertig weken) 


 

Satan = Tegenstrever van God, het kwade.

De duivel verwijst naar de realiteit van het kwaad, waarmee men in de wereld en in zijn leven geconfronteerd wordt (onrecht, goddeloosheid, verwarring).

 

Gods nieuwe wereld = ‘Koninkrijk van God’

Dit Rijk verwijst naar een levensstijl waarbij men het woord van God centraal stelt.

 Dit Rijk heeft niets te maken met het materiële noch met succes, of met macht.

 Op dit punt botste Jezus op onbegrip en verzet bij zijn leerlingen en bij het volk.

Want die dachten dat bij de komst van het Rijk van God de Romeinse bezetter verdreven zou worden.

(Uit ‘Bijbel in 1000 seconden’ - Copyright: C. Leterme)

kerk jette

kerk jette

Volgende catechesemoment 21 maart 2021

Zoom moment  09u

Catechese stream vanuit de kerk 09u30

Eucharistieviering    10u

 

Kijk op de website paastijd

We gaan stilaan de paastijd in ,

Jullie krijgen wat info over de belangrijkste momenten

Palmzondag

De goede week

Pasen

 

Jullie krijgen vooraf zeker een mailtje van ons

 

Rustige veertigdagen tijd en tot binnekort

Groetjes Pastoor Dirk en de catechisten

 

 

 

 

kerk jette

kerk jette

Enkele praktische bedenkingen....

Jullie kunnen de link voor de streaming eucharistieviering steeds vinden in de linker balk van onze site bovenaan (eerste plaats)

Alles wat catechese betreft vinden jullie steeds in linker balk op de site: jongeren catechese hoekje.

We zien mekaar in een zoom moment en vòòr de eucharistie stream

Op zondag 21 maart en zondag 25 april.

In de week voorafgaand op deze data zal er iets gepost zijn in het catechese hoekje, als voorbereiding op het catechese moment op zondag.

Er is steeds een tegel aangemaakt waar je op kan klikken

Jullie krijgen ook een mail met meer info

 

Voor het vormsel met Pinksteren op 23 mei willen we graag de jongeren en hun ouders vooraf eens ontmoeten., (in de mate van de mogelijkheden) .

Van zodra we meer zicht krijgen over onze nabije toekomst horen jullie meer daarover, ook wat betreft de afspraken rond de vormselviering.

Het blijft spannend ….

 

Veel succes met alles, en tot zondag

Groetjes van Pastoor Dirk en de catechese ploeg

Reacties

Populaire posts