Catechese vanuit de kerk 20.12.2020 - dankwoord aan de Bezoeksters

 


 

Goede morgen iedereen 

 

Ik was de vierde adventszondag uitzonderlijk te gast in de kerk , niet alleen voor de catechese, maar vooral voor dit dank woordje.

En ik was daar blij om, want ik mis onze kerk.

Nochtans heb ik het geluk elke zondag de misviering te kunnen volgen 

Niet op het tv scherm, daar ben ik technisch niet voldoende bijdehand voor, maar wel zittend in onze bureaustoel,  kijkend naar het scherm van de computer, en af en toe kijkend naar de wind in de bomen van onze tuin, als een  troostende aanwezigheid .

 

We beseffen heel goed dat het kunnen volgen van de misviering elke zondag een warm moment van samenzijn creeert, een gevoel dat enkele oudere parochianen moeten missen .

 

Zij missen een blik op onze mooi versierde, warmte uitstralende kerk. Ze missen de vertrouwde stem van Dirk die zijn parleeke doet. De tv mis heeft uitzonderlijk veel deugd gedaan.

 

Maar wat zeker even veel deugd doet is de trouwe  aandacht van onze bezoeksters 

 

Dirk sprak verleden week over Johannes, als over ne facteur, niet in verfijnde kledij , maar als een gewoon iemand die een babbel wil .

 

Laat  het nu juist dat zijn wat velen onder ons  nu wel moeten missen en ik gebruik weer Dirk zijn woorden 

velen voelen nu die stilte, 

en missen de warme ,innerlijke kracht ,

die stille gloed die een vertrouwde stem ons kan geven 

 

Ik wil onze bezoeksters zeker vergelijken met zo’n facteur, die klaar staat met een babbel.

 

Telkens als ik hoor over de roep voor vrijwilligers door een gemeentebestuur, of via de media…De roep voor mensen die bereid zijn iemand op te bellen , 1x per week, of per 14 dagen , 

dan voel ik mij zo fier op jullie , bezoeksters . 

Ik heb er nochtans geen  enkele verdienste in.

En toch voel ik mij zo fier als een gieter , en dankbaar dat ik jullie mag kennen. 

 

Reeds enkele jaren nu , is er die trouwe groep van mensen, dames vooral, die de tijd nemen om even op bezoek te gaan bij iemand, met een klein cadeautje soms, maar vooral met een open en gul hart, en het grootste cadeau van TIJD . 

Tijd om even een babbelke te doen, om even te vragen hoe het gaat, om enkele minuten te luisteren , met de deur van hun hart wijd open 

 

Dames chapeau, dit doet niemand jullie na, nu we niet op bezoek kunnen gaan onderhouden jullie die contacten met een regelmatige babbel aan telefoon, en dit gebeurde spontaan, niemand heeft dat gepland, aangekaart of als een punt op een agenda gezet . Jullie sturen een kaartje of gaan toch even langs aan de deur 

 

Jullie zijn de cement tussen de stenen van onze gemeenschap, de dragende kracht 

Jullie zijn als die Johannes die op pad ging, en verkondigde 

Jullie geven dat beetje licht waar wij nu zo op wachten, in deze Adventstijd naar Kerst toe.

 

Jullie verdienen het om even in de schijnwerpers te staan 

Bescheiden zoals Johannes maar onvergelijkbaar sterk 

 

Hoe zei Dirk het weer? 

Jullie zijn die zachte bries van de Heer, op de snaar van ons geweten, niet jullie geweten maar ons geweten …

Een voorbeeld om te volgen ….

 

Jullie hebben reeds een uitzonderlijke Advent  beleefd, 

Ik wens jullie met gans mijn hart een zalige kerst 

En dank voor zoveel 


Dank aan Irene en Rosa, Jeannot en Flory, Mattanja en Marc, Monique, Jeanine, Yolande en Frieda, Helena en Yvonne, Paula en Anita en Rita 

Jullie zijn onze helden van Jette en ruime omgeving.

 

Lieve kinderen, en ouders 

dit was een oprechte dank naar onze bezoeksters die het beste van hun zelf geven , dag in dag uit, een gans jaar door, jaar na jaar

Het was soms misschien met wat moeilijkere woorden 

Maar nu speciaal voor jullie…. 

 

Nu in die kersttijd vragen we ook een kleine inspanning van jullie , 

Zet eens een kaarsje bij de buur op de vensterbank 

Hang een tekening aan jullie raam

Maak een kerstkaartje voor een klasgenoot of een vriendje waarvan jullie weten dat het moeilijker gaat thuis 

Zet een snoepmand bij iemand voor de deur 

 

Bel zelf eens naar oma en opa die nu niet op bezoek kunnen komen 

Toon even, met de hulp van papa of mama dat jullie aan iemand denken die het nu heel moeilijk heeft 

Het zijn kleine dingen die een heeeeel groot verschil kunnen maken

 

Maak gerust een foto van jullie actie en post ze door naar  Ela /elasintpiter@gmail.com of naar kerkjette, zo kan zij het op de blog zetten.

 

En zo vormen we een grote warme kerstkring, in ons eigen gemeenschap 


En denk aan onze adventsactie met de doos he papa en mama 

 

Fijne kerstdagen nog, en alvast een heel goede vakantie  


Lut


Reacties

Populaire posts