ADVENT - DERDE ZONDAG 'GAUDETE' 13.12.2020 VRT- MIS

kinderen mogen foto van hun kerststal opsturen naar het adres: 

kerststallenkerkjette@gmail.com

tegen zaterdag 19.12.2020, 17 uur

🌟🌟🌟

Derde zondag van de Advent

vrt - Mis 

te volgen op ÉÉN

Ale lezingen te vinden op:

 https://dirksintpieter.blogspot.com/2020/12/eucharistie-op-radio-1-en-vrt-een.html

evangelie: Joh. 1, 6-8. 19-28

 

 “Ik doop met water, maar onder u staat Hij, die gij niet kent, Hij die na mij komt, ik ben niet waardig de riem van zijn sandalen los te maken.”

Er trad een mens op, een gezondene van God;
zijn naam was Johannes.
Deze kwam tot getuigenis,
om te getuigen van het Licht,
opdat allen door hem tot geloof zouden komen.
Niet hij was het Licht,
maar hij moest getuigen van het Licht.
Dit dan is het getuigenis van Johannes,
toen de Joden uit Jeruzalem
priesters en levieten naar hem toezonden
om hem te vragen:
“Wie zijt gij?”
Daarop verklaarde hij
zonder enig voorbehoud en met grote stelligheid:
“Ik ben de Messias niet.”
Zij vroegen hem:
“Wat dan?
Zijt gij Elia?”
Hij zei:
“Dat ben ik niet.”
“Zijt gij profeet?”
Hij antwoordde:
“Neen.”
Toen zeiden zij hem:
“Wie zijt gij dan?
Wij moeten toch een antwoord geven
aan degenen, die ons gestuurd hebben.
Wat zegt gij over uzelf?”
Hij sprak:
“Ik ben, zoals de profeet Jesaja het uitdrukt,
de stem van iemand, die roept in de woestijn:
Maak de weg recht voor de Heer!”
De afgezanten waren uit de kring van de Farizeeën.
Zij vroegen hem:
“Wat doopt gij dan
als gij de Messias niet zijt,
noch Elia, noch de profeet?”
Johannes antwoordde hun:
“Ik doop met water,
maar onder u staat Hij, die gij niet kent,
Hij die na mij komt,
ik ben niet waardig de riem van zijn sandalen los te maken.”
Dit gebeurde te Betanië,
aan de overkant van de Jordaan
waar Johannes aan het dopen was.

  



Mijmering bij de derde kaars op de adventskrans 

13 december 2020

De derde zondag van de advent
denken we terug aan het moment
dat Maria en Jozef in een vreemde stad
geen herberg vonden die plaats voor hen had.
Geen deur van genade, geen bed en brood
voor een man, een vrouw, een kind in de schoot.

***

Laatste tijd hebben wij vaak over de Geestelijke Communie, 

maar jullie stellen jullie zeker de vraag:

Wat is de Geestelijke Communie ?


Het is de Heilige Communie te ontvangen maar alleen met onze ziel. 

Een beetje zoals de kinderen, die nog geen eerste communie gehad hebben ...   



We vragen dan om met Jezus  verenigd te zijn zoals tijdens de sacramentele communie, met ons ganse hart 💚 en ziel dichtbij Jezus zijn.

Het wordt meestal gedaan 

omdat de Heilige communie niet kan worden ontvangen, 

zoals nu, tijdens de corona periode, 

wanner de kerken dicht zijn en wij Eucharistievieringen alleen op het scherm kunnen volgen.

Nu is iedereen een beetje zoals de jonge kinderen 

die ter communie nog niet mogen gaan ...

 

Om het te kunnen doen - GEESTELIJKE COMMUNIE  

is GROTE LIEFDE voor JEZUS  nodig en het verlangen om Hem te ontvangen.

 

Voor de Geestelijke Communie kan men het volgende bidden, 

zoals pastoor Dirk het voorleest tijdens de Mis:

                                                                                                                                          

Sint -Pieters parochie in Jette tijdens de Lockdown


Geestelijke Communie 


Heer Jezus,

dank u voor Uw Woord van Leven,

waarmee Gij mij hebt gevoed.

 

Ik geloof dat U in het Allerheiligst Sacrament

tegenwoordig bent.

 

Ik aanbid U.

Ik bemin U boven alles.

Ik hoop op U.

 

Graag zou ik U ontmoeten in de Communie,

uw Brood van Leven,

maar dat is nu onmogelijk.

 

Daarom bid ik:

aanvaard mijn verlangen

om hecht verbonden te zijn met U

om U in mijn hart te verwelkomen

op de plaats waar ik mij

hier en nu

bevind.

 

Kom met Uw liefde in mijn hart

en laat mij niet vergeten dat Uw Geest in mij woont.

 

Wees Gij in mij,

opdat ik blijf in U.

Laat mij nooit van U gescheiden worden.

Mijn Heer en mijn God.

Amen



Weten jullie het nog ?-

Carlo Acutis - een jongen van 15 , die op 10 oktober dit jaar was zalig verklaard?

Nadat hij op 7- jarige leeftijd zijn eerste heilige Communie had gedaan ging hij elke dag naar de Mis.

Carlo noemde eucharistie-  "een autostrade naar de hemel."


Hier kun je meer over Carlo lezen :

https://kidscornerjettte.blogspot.com/2020/10/tot-zondag-25-oktober.html

***

thema eucharistie- 2e deel



Bij de vorige catechese 

(op de blog: https://kidscornercatechese.blogspot.com/2020/11/eerste-catechese-25102020-thema.html )

hebben we wat gewerkt rond het eerste deel van de eucharistie, 

de Woorddienst

Dit keer misschien iets meer rond de Tafeldienst 




Als  Pastoor  Dirk naar het altaar gaat begint dit tweede deel van de eucharistie.

Brood en wijn worden naar het altaar gebracht en aan God gegeven, brood en wijn als vruchten van de aarde en van ons werk . 

We herdenken Witte Donderdag, dit was het begin van de eucharistieviering zoals we die nu nog kennen. 

Op de vooravond van zijn dood zat Jezus aan tafel met zijn apostelen, en hij brak het brood en deelde de wijn met zijn leerlingen .

Dit ritueel herdenken we tijdens elke viering.

Samen met de gaven van brood en wijn brengen we ook onszelf mee, onze dromen, onze zorgen , onze goede wil.

Brood en wijn worden lichaam en bloed van Christus. De Heer is in ons midden .



Wij spreken dan ons geloof uit dat Jezus gestorven is, verrezen en dat hij zal terugkomen om ons op te nemen in het rijk van God .

We noemen dit deel van de eucharistie ook het grote dankgebed of het eucharistisch gebed .

Wij worden ook iets later uitgenodigd het Levend Brood, Jezus in de communie te ontvangen .

Hier ook ontmoeten we telkens opnieuw Jezus, komen we dichter bij Hem, verwelkomen we Hem in ons hart. We ontmoeten Jezus ook in het gebed. Samen bidden tijdens de eucharistieviering


Alleen bidden thuis of …

Bidden samen met iedereen van je gezin… 

Daar gaan we volgende keer dieper op in, 

Volgende keer wanneer we ons voorbereiden op Lichtmis . 


Misschien kunnen jullie daar al even over nadenken ?




Meer daarover kun je lezen in ons blauw boekje uit de gebedsdoos:






WERKJES rond eucharistie:








GEBED 


VIJF VINGERS GEBED met de paus FRANCISCUS

klik op de link :

https://kidscornerjettte.blogspot.com/2020/06/vijf-vingersgebed-van-paus-franciscus.html


AMEN


Werken met ons boekje 

blz.16-17

Jezus wordt gedoopt


Het lelijke schaapje ( naar M.DE JONG)


Voor de derde zondag van de Advent 


Toen het schaapje de volgende morgen wakker werd, stond er een hele kring nieuwsgierige schapen om hem heen. 

Ze waren bruin en staarden hem aan. 'Goeiemorgen,' zei de grootste, 'jij bent gevlekt!' Het lelijke schaapje knikte bedroefd. 

'Ik weet het', zei het zacht. 'Ik ben het lelijkste schaap van heel Judea. Daarom ben ik van huis weggelopen. Ik bracht mijn baas ongeluk. Nu ben ik op zoek naar een andere plek om te wonen.' 

Het bruine schaap zei: 'Ga dan maar met ons mee. Wij horen bij de kudde van een wolkoopman die in heel Judea wollen vachten en garens verkoopt.' 

'Mag ik dan bij jullie wonen?' vroeg het lelijke schaapje hoopvol. De hele dag speelde en graasde het met zijn nieuwe vrienden in het veld. 

Toen was het tijd om naar het kamp te gaan. De herders zaten om het kampvuur en kookten hun potje. 

Het bruine schaap zei: 'Ga hier maar liggen. Zorg dat je niet opvalt.' Het schaapje maakte zich zo klein mogelijk. 

'Thuis' was het laatste wat hij dacht voor hij in slaap viel. 

Maar toen de zon opkwam, duurde het niet lang of een herder ontdekte hem. 'Hé,' zei de herder,' wat is dat voor een misbaksel? Dat schaap is niet van ons. Onze baas heeft alleen mooie bruine schapen. Weg jij, of moet ik de hond op je af sturen?' 

Het lelijke schaapje holde voor zijn leven. 'Ga naar Betlehem!' riep zijn vriend hem na. 'Naar de markt! Misschien wil iemand je daar wel hebben! 

Sfeerfoto's van onze kerk:


















Reacties

Populaire posts